Sapa, Halong Bay, Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Garwin Schuiringa - WaarBenJij.nu Sapa, Halong Bay, Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Garwin Schuiringa - WaarBenJij.nu

Sapa, Halong Bay, Ninh Binh

Door: garwinschuiringa

Blijf op de hoogte en volg Garwin

27 December 2011 | Vietnam, Ninh Bình

Op maandag 19 december zijn we met de nachttrein naar Sapa gegaan. Daar zaten we samen met twee duitsers genaamd Inge en Cook in een cabine. Voor Inge en mij zat slapen er niet in, want wij sliepen boven, naast het luchtsysteem dat het geluid van een rijdende trein overstemde. Beetje jammer. Na een letterlijk slapeloze nacht kwamen we dan toch aan in Sapa. Daar bleek het barkoud te zijn. Na een douche in een buitencabine wat ook koud was deed ik een extra broek aan en twee extra t-shirts, toen was het goed. We kregen een gidsje toegewezen ( zie foto) en die leidde ons de komende twee dagen rond door het dal bij Sapa. Toen we vertrokken liepen er ook wat vrouwtjes mee met manden en traditionele kledij. Leuk, dachten wij. Toen we echter na drie uur lopen bij een klein eethuisje kwamen gingen al die vrouwtjes heel zielig doen en moesten we wat van hun kopen omdat zij het hele eind mee hadden gelopen. We werden een beetje overvallen daardoor, en renden snel naar de rest van ons groepje dat al dekking had gezocht in het eethuisje. Toen waren de vrouwtjes in een keer niet zo leuk meer.

Na nog een tijdje gewandeld te hebben door het dal kwamen we aan bij onze homestay, een huis waar je dan kan slapen midden in een dorpje. Daar frituurde de gids wat patat voor ons in een wokpan met knoflook, echt heeeeeeel lekker. Toen waren we al ongelooflijk moe, dus gingen we naar bed. Dit was rond half acht ’s avonds.

’s ochtends werden we (natuurlijk) wakker en het was heeeel koud. Dus snel kleren aan doen en naar beneden. Daar kregen we als ontbijt pannenkoeken. Mmmmmm. Toen gingen we weer verder lopen en werden opgehaald door een bus die ons naar een redelijk voorzien hotel bracht. Lekker grote kamers en schoon en best lux. We zijn nog even het nachtleven op gaan zoeken in Sapa die avond, maar we hebben het nergens kunnen vinden. Alle barretjes waren leeg op het personeel na. Maar ja, daarvoor kom je ook niet naar een bergdorpje natuurlijk.

De volgende dag was het stukken drukker in Sapa. We gingen naar de markt. Daar zagen we een hondenhoofd op een tafel liggen. Iel. Ik ben daar na lang wikken en wegen naar de kapper gegaan (zie foto). Ik ben er erg blij mee :) .

’s avonds weer terug met de nachttrein en dit keer sliep Stanzi boven, dus die had toen slecht geslapen ghehe. Om half vijf ’s ochtends kwamen we aan in Hanoi, en vanaf daar werden we met een busje om half negen opgehaald en reden we door naar Halong Bay! De boot waarop we waren was om het zacht te zeggen ietsje minder als op de foto’s, maar we mochten zeker niet klagen. Het was erg leuk en heeeel erg mooi, zo tussen al die rotsen doorvaren! Na een nachtje geslapen te hebben op de boot werden we de volgende dag na een bezoekje aan een een grot aan het kajakken gezet. Was ook erg leuk. Hierna werden we afgezet op een eiland, waar onze bungalow stond voor kerstavond!

Ook daar was het heeel erg mooi en hadden we de hele tijd zon (zie foto’s)! De volgende dag werden we weer terug naar Hanoi gereden. Daar bleven we nog een nachtje. En na nog een poging om Ho Chi Minh te zien (maandag was de enige dag dat hij niet te bezoeken was, en op welke dag waren wij daar?....), zijn we in een bus gestapt die naar Ninh Binh reed. Hoe het daar werkt snapten we niet helemaal. Eerst reed de bus drie kwartier te laat weg, daarna stapten twee mannetjes in die de hele tijd naar allemaal mensen riepen op straat, en af en toe stapte een van die mensen in. “Hee wil je naar Ninh Binh?!” “Okeu!”.

Slapen in de bus ging ook niet want ze draaiden de hele tijd een tv show niveau Kabouter Plop, en die zetten ze dan op vol volume. De busrit duurde tweeënhalf uur.

Toen we aankwamen in Ninh Binh namen we een hotel, huurden daar een scooter (!) en reden naar Tam Coc, Halong Bay met rijstvelden ipv water. Ook heel mooi. We werden daar rondgevaren door vrouwtjes met bootjes. Zij deden eerst ook heel aardig. Maar aan het einde zei ze: “You give me tip.” Dus wij dachten oke wtf je vraagt daar niet om maar oke, wij als goedzakken geven haar wat geld, maar dat vond madame te weinig. Toen kreeg ze niks.

Lekkur puh.

• 27 December 2011 - 07:05

Jakob:

Garwin bij de kapper haha.

• 27 December 2011 - 08:05

Niko:

Hee Garwin! Ja, ze zijn niet allemaal aardig he, die Vietnameesjes!! ;-)

• 27 December 2011 - 10:42

Bas:

Gast! Ik ben echt jaloers, haha : D Je hebt het daar zo vet! Al zoveel gedaan, en dan te bedenken dat je nog maar 2 weken weg bent : D. Niet te snel gaan, anders heb je heel Azië in Maart al gezien. Zou zonde zijn ;d.

Heel veel plezier nog saam', en tot horens : D

• 27 December 2011 - 10:56

Julia:

Geweldig wat jullie allemaal al gezien hebben! De foto's zien er prachtig uit! Veel plezier de komende dagen :)

• 27 December 2011 - 13:28

Annick:

Leeeeeeeeeeeeeeuuuuk, ik ben jaloers, jullie kerst verschilde wel wat van de mijne hahaha :) maaar echt, klinkt super!!

• 27 December 2011 - 16:44

Sanne:

hahaha. die Lekker Puh aan het eind deed het hem. Maar klinkt goeeeeed. En aan de foto's te zien, vermaken jullie je prima :) Veel plezier weer de volgende daagjes!

• 27 December 2011 - 18:35

Hilje:

Marieke wil graag weten of het een echte hondekop was! Wij volgen jullie mooie reis vanuit ons warme keukentje.
    Hier is inmiddels al erg veel sneeuw gevallen!

• 28 December 2011 - 02:10

Garwin Schuiringa:

Ja het was een echte hondenkop! Die lag daar gewoon, tong naar buiten ogen dicht. zag er heel vies uit!

• 30 December 2011 - 11:35

De Linderellies:

Hallo Garwin,

Wat een geweldige reis, nu al ... en je kapsel ziet er prima uit! We kijken uit naar je volgende verslag. Heel veel plezier! Groetjes, Klaas, Hanneke, G, J en S.

• 30 December 2011 - 21:26

Jeroen:

Schitterend garwin! Ik zat top 2000 te luisteren toen 'we will rock you' ervoor kwam: ik dacht meteen: hoe is het met garwin ;)
    epische verhalen! Keep em commin'!!!

• 07 Januari 2012 - 17:51

Mechteld:

He Garwin wat klinkt dat super! Heb serieus nog even overwogen om nog een ticket naar Vietnam te boeken omdat ik toch 'in de buurt' ben haha, maar hou het maar bij Thailand! Weten jullie al wanneer jullie daar ongeveer zijn? Ik blijf ik Chiang Mai tot 12feb en trek dan verder naar het zuiden dus als jullie het voor die tijd nog redden kunnen jullie nog mee naar het weeshuisje maar volgens mij vermaken jullie je sowieso wel ! Geniet er nog lekker van en laat weten als je in de buurt bent x